موضوع: "امام زمان عجل الله"

,ويژگي كارگزاران حكومتي حضرت وليعصر

,ويژگي كارگزاران حكومتي حضرت وليعصر

ویژگی های کارگزاران حکومتی حضرت ولی عصر(عج)ازنگاه آیات
کارگزاران صالح
با استناد به آیه 105سوره مبارکه انبیاء،صالحان وارثان زمین خواهند بود.
وراثت و ارث برابر آن چه راغب گفته است به معنای انتقال مالی بدون معامله است. با توجه به تفسیر این آیه وراثت زمین که ،سلطنت بر منافع می باشد به صالحان منتقل می شود و برکات زمین مختص به آنان می شود.و این برکات بر می گردد به تمتع صالحان از حیات دنیوی که در این صورت خلاصه آیه چنین می شود:به زودی زمین از لوث شرک وگناه پاک گشته ،جامعه بشری صالح که خدای را بندگی کنند و به وی شرک نورزند در آن زندگی می کنند.
برخی از مفسران از واژه «عبادی»که موصوف «الصالحون» است ،به دلیل نسبت یافتن آن با مسئله خدا ،ایمان وتوحید را از بارزترین ویژگی های بندگان صالح شمرده اند.پس «صالحون» معنای گسترده و پر شمولی دارد که همه شایستگی ها در حوزه رفتار،اندیشه وشناخت،قدرت و توانایی و مدیریت را در بر می گیرد وزمین از شرک ومعصیت پیراسته شده وساکنان آن جز خدا را نپرستند.بنابر این «صالحان مورد نظر آیه نه تنها مرتکب گناه نمی شوند بلکه با اصلاحاتی که در جامعه انجام می دهند ،جامعه را به سعادت برده و پیراسته از گناه می کنند.
از سطور بالا به این نتیجه می رسیم که کارگزاران و یاران حضرت هم تقوای درونی دارند و هم عمل صالح انجام می دهند یعنی در میدان عمل نیز بهترین و صالحترین اعمال را دارا می باشند.
با توجه با آیه 55 نور خداوند به مومنینی که عمل صالح دارندوعده جمیل داده که به زودی جامعه صالح مخصوص آنان تشکیل خواهد داد و زمین را در اختیار آنان قرار خواهد داد و دینشان را در زمین متمکن خواهد نمود.این آیه نتیجه اطاعت و تسلیم در برابر خدا ورسول را حکومت جهانی می داند.خداوند در این آیه به کسانی که ایمان و عمل صالح دارند سه نوید می دهد:1-استخلاف و حکومت روی زمین
2- نشر آئین حق به طور اساسی و ریشه دار
3- از میان بردن تمام اسباب خوف و ترس و وحشت و نا امنی
در نتیجه در هر عصر و زمانی که پایه های ایمان و عمل صالح در میان مسلمانان مستحکم شود ،آن ها صاحب حکومتی ریشه دار و پر نفوذ خواهند شد.نمونه ای از این حکومت در عصر پیامبر(ص) برای مسلمانان حاصل شد.
خداوند در آیه 5 قصص به گروه دیگری از انسان ها با ویژگی دیگری وعده یاری و وراثت در زمین را داده است.«و خداوند به مستضعفان وعده داده که آنان را در روی زمین جانشینی عنایت کند.
مستضعف از ماده ضعف و باب استفعال گرفته شده و به معنی کسی که به ضعف کشیده شده است.
مستضعف کسی است که نیروی بالقوه و بالفعل دارد اما از ناحیه ظالمان سخت در فشار قرار دارد اما در مقابل بند و زنجیر ساکت نمی ایستد و تسلیم نمی شود.خداوند به چنین گروهی وعده یاری داده نه انسان های بی دست و پا و جبان و ترسو که حتی حاضر نیستند فریادی بکشند چه رسد که پا در میدان مبارزه بگذارند و قربانی شوند.
آن چه از معنای آیه فهمیده می شود این است که در این آیه مستضعف به طور مطلق بیان نشده است.با توجه به آیات قبل و بعد و آیات دیگر مانند آیه 55سوره نور منظور مستضعفان مومن وشایسته کردار و پارسا که گروه مستکبران ،آزادی عمل را از شماری از افراد جامعه که خواستار پایبندی به دستورات دین هستند باز ستانده و آنان از هر گونه چاره اندیشی برای رهایی از دست مستکبران باز مانده اند.شهید مطهری در توضیح این مطلب می گوید«…نمی توان مطلق مستضعفان را ازآیه برداشت کرد،بلکه مستضعفانی که مومن و دارای کردار شایسته هستند مورد امتنان خواهند بود و از کار برد های قرآنی واژه مستضعفان روشن می شود که هر استضعافی مورد پذیرش قرآن نبوده است.»
آیات دیگر قرآن ویژگی های دیگری را برای صالحان و وارثان زمین بیان کرده است از جمله آنان آیه 41 سوره حج می باشد .خداوند در این آیه می فرماید کسانی را که در زمین تمکن دادیم اقامه نماز نموده، زکات خود را پرداخت کرده و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.
مراد از تمکین در زمین این است که آنان را در زمین نیرومند کند به طوری که هر کاری که بخواهند بتوانندانجام دهند و هیچ مانعی یا مزاحمی سد راه آنان نشود. یکی از صفات و ویژگی آنان این است که هنگام تمکن در زمین از بین انواع زندگی یک زندگی صالح را اختیار می کنند و جامعه ای سالم به وجود می آورند که در آن جامعه نماز به پا داشته ،و زکات داده می شود و امر به معروف و نهی از منکر انجام می شود.
آنان پس از پیروزی مانند خود کامگان به عیش و نوش و لهو و لعب نمی پردازند،و در غرور و سر مستی فرو نمی روند بلکه پیروزی ها و موفقیت ها را نردبانی برای ساختن خویش و جامعه قرار می دهند.این گروه فقط قبل ا زپیروزی خدا محور نیستند بلکه بعد از پیروزی نیز ارتباطشان با خدا محفوظ و مستحکم است.
از آیات فوق چنین نتیجه گرفته می شود که خداوند این شخصیت ها را تنها بدان جهت به افتخار بزرگ یاری آن حضرت ،مفتخر می سازد که همگی دارای امتیازات و شایستگی ها و صلاحیت های بی شمارند که در طول اعصار و قرون نظیری برای آنان وجود نداشته و نخواهد داشت.
محقق: پیرحیاتی. مدرس حوزه علمیه خواهران