موضوع: "تمدن نوين اسلامي"

راههای مقابله با چالش ها برای ایجاد تمدن نوین اسلامی

برای فائق آمدن برچالش هایی که توسط استکبار جهانی برعلیه نظام اسلامی ساز ماندهی شده است .راهکار های عملی ونظری وجو دارد که توجه به آنها انقلاب رابرای برداشتن گام های بعدی انقلاب ود نهایت تشکیل تمدن اسلامی که جهان شمول وفراگیر است یاری می کند .در این مقاله به نمونه هایی از انها اشاره می کنیم.

1-وحدت:موضوع وحدت در کلام واندیشه های امامین انقلاب نسبت به سایر موضوعات از گستردگی بیشتری برخوردار است امام خمینی (ره)می فرماید :«ای مسلمانان جهان و ای پیروان مکتب توحید !رمز تمام گرفتاری های کشورهای اسلام اختلاف کلمه وعدم هماهنگی است ».(صحیفه نور ج9ص224).

مقام معظم رهبری نیز در سخنانی می فرماید :«اگر مسلمین دست در دست هم بگذارند باهم باشند ولو عقایدشان  مخالف یکدیگر باشد،اما وسيله دست دشمنان نشوند ،اسلام سر بلند خواهد شد 0حدیث ولایت ج5 ص330).

در صورتی که وحدت در میان مسلمانان جاری گردد تحقق تمدن نوین اسلامی باسرعت بسیاربیشتری امکان پذیر خواهد بود ودشمنان به این امر کاملا واقف هستند ،برای همین است که تلاش می کنند باحمایت از فرقه های ضاله وگروههای تروریستی وحدت مسلمانان رانشانه بگیرند.

افزایش بصیرت مسولین مردم وتحت تاثیر قرار نگرفتن در برابر تبلیغات سو دشمن بهترین راه حل برای مقابله کردن با نقشه های دشمنان است .

2-تحریم استکبار :ذخایر فراوان نفت و گاز در کشورهای اسلامی  ووابستگی شدید غرب و آمریکا به این منابع های زیر زمینی موقعیت مناسبی است برای جهان اسلام وکشور مان تااز آن ها برای خواسته های منطقی ومشروع خود استفاده کند.یکی از راههای موثر برای مقابله بازور گویی وتهدید قدرتمندان جهان تحریم اقتصاد غرب است تا بتوان به وسیله آن استکبار رابه عقب نشینی در منطقه وادار کرد (حسن شیداییان ص 90)

امامین انقلاب نیز در این باره راهکارهایی راارائه داده اند.امام خمینی (ره)می فرماید:«شما نفت تان رااگرده روزی به روی دنیا ببندید ،دنیا خاضع شما می شود».(صحیفه امام ج18ص157).

مقاممعظم رهبری نیز پیشنهاد قطع صدورنفت کشورهای اسلامی به غرب رابرای پیشگیری از تجاوز آمریکاومتحدانش به منطقه اعلام کردند تا قدرت  اقتصادی جهان اسلام رابه رخ مستکبرین بکشد.(بیانات مقام معظم رهبری1375).البته لزوم موفقیت در این کار وابسته نبودن اقتصاد کشور ایران وکشورهای اسلامی به نفت است .

3-راهبردهای اقتصادی :بهر گیری از توانمندی های اقتصادی وایجاد بازار مشترک اسلامی ،جهان اسلام رااز نوسانات اقتصادی مصون می دارد ودر آینده می تاند به یک قطب اقتصادی تاثیر گذار در عرصه بین المللی تبدیل شود.(حسن شیداییان ص 89)امام خمینی (ره)می فرماید :«برعهده علمای اسلام ومتخصصین وکارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم برجهان اسلام طرح ها وبرنامه های سازنده راارائه دهند».این همان قدم نهادن در ایجاد تمدن اسلامی است لقتصاد مقاومتی واستفاده از متخصصین داخلی وبومی وحمایت از آنها می تواند بهترین راهکار برای قطع وابستگی به بیگانگان باشد .در مدت طولانی که ایران باتحریم روز افزن روبروبوده است بارها به اثبات رسیده که ایران منبع غنی از توانمندی ها ودانش هااست .پیامبر اکرم (ص)می فرمایند :«دانش اگر درثریا باشد مردانی از پارس به آن خواهند رسید».در سال های اخیر فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری درباره اقتصادی مقاومتی در دستورکار قراردادن این امردر بسیاری از نهادهای دولتی وخصوصی گامهای باارزش ومهمی برداشته شده است .

راهکارهای فرهنگی :کشور های اسلامی در گذشته در یک مملکت گسترده ومستقل بوده اند که باتمسک وپای بندی به هویت اصیل اسلامی ،تمدن اسلامی رادر جهان گستراند.اکنون نیز شایسته است با همان رویکردبه فرهنگ غنی ،جامع انسان ساز و کار آمد،خود رااز عقب ماندگی های چند صدساله نجات دهند (حسین شیدائیان ص85).

از دیدگاه امام خمینی (ره)،راه عزت مسلمانان بازگشت به هویت اصیل اسلامی است.«از همه ملت های مسلمان می خاهم که از ائمه اطهار (ع)وفرهنگی ، سیاسی،اجتماعی واقتصادی ونظامی این بزرگ راهنمایان به طور شایسته باجان ودل ،جان فشانی ونثارعزیزان ،پیروی کنند(صحیفه نور ج21ص173).بااندکی تامل می توان دریافت جایگزین کردن فرهنگ اصیل اسلامی در برابرفرهنگ مهاجم غرب ،راه نفوذی ها رادر حوزه  ودانشگاهها ومراکز تربیتی وپژوهشی مسدود کرد وراه رابرای ایجاد تمدن جهانی وفراگیر که برخواسته از همین ارزشها واصالتهای دینی است باز کرد.رسیدن به تمدن نوین اسلامی حرکت جهادی می خواهد تا بتوان تهدیدهاراتبدیل به فرصت کرد ونقطه ضعف هاراتقویت بخشید .در نهایت چالش ها همان امتحان سختی هستند که زمانی می شود سربلند از آنها بیرون آمد که راه حل های منطقی درست ومنطبق باشرایط راانتخاب کرد.

نويسنده : گودرزيانفر

چالش های انقلاب اسلامی درمقابله بااستکبار جهانی وایجاد تمدن نوین اسلامی

انواع چالش ها :

1-    چالش های داخلی :این چالش در سطوح مختلف قابل بررسی است .

الف: تفرقه افکنی:مستکبرین جهان هماره کوشید ه اند بااستفاده از تفرقه افکنی درمیان قومییت های مختلف جامعه بر انها حکومت کنند (سیاست تفرقه بینداز وحکومت کن )در تاریخ نمونه های فراوانی از این موضوع دردست است ..امروزنیز با توجه به اتاق های فکر ی که از سوی دشمنان برای این موضوع طراحی شده است شاهد شکل گیری،شکل های مختلفی از این تفرقه ها هستیم .در دنیا همیشه بزرگترین جنگ ها ،جنگ های مذهبی بوده است مثل جنگ های صلیبی . انقلاب اسلامی هم از این نحو تفرقه افکنی بی بهره نبوده است . این چالش در قالب شکاف بین قومیت ها از جمله غائله کردستان در اوایل انقلاب ی.ادرمیان اهل تسنن  وشیعیان بروز وظهور کرد ه است .این شکاف های مختلف بااستفاده از تئور ی هایی که بانام اسلام آمریکایی یا انگلیس ،حمایت می شودمطرح شده است . هر چند که بادرایت رهبر فرزانه وبصیرت مردم متحد نقشه های آنها خنثی شد ه ونتوانستند به تمام اهداف مورد نظر خود برسند .

امام خمینی (ره)در سخنان تاریخی که دراین باره داشتند فرمودند:«اگر مسلمین وحدت کلمه داشتند امکان نداشت اجانب برآنها مسلط شوند . این تفرقه افکنی بین مسلمین است که باعث شده اجانب برآنها مسلط شوند .

مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند بزرگترین خطری که اسلام را تهدید می کند تفرقه است .

وحدت همان جریانی است که آمریکا  وصهیونییسم سعی در به چالش کشاندن آن دارند وتمام تلاش خود رابه کار بسته اند تا باایجاد شکاف واختلاف افکنی مانع جهانی شدن انقلاب و اسلام شوند .

ب :تضعیف جایگاه ولایت فقیه:جایگاه رهبری در جامعه اسلامی همواره مورداحترام مردم ودوستان بوده است وبرعکس دشمنان سعی کر ده اند تا آنجا که می توانند در تضعیف این جایگاه بکوشند .دربه ثمر رسیدن انقلاب اسلامی رهبری جایگاه ارزشمند وموثری داشت .درزمان بعد از انقلاب تا به اکنون هم راهنمایی های امامین انقلاب در بزنگاههای سخت فریادرس بودند .موج بیداری اسلامی که در کشور های مختلف اتفاق افتاد اما نتوانست  به یک انقلاب اسلامی دیگر منتهی شود ، از دلایل مهم آن می توان  نداشتن رهبری که مورد تایید همه مردم کشور باشد .از این رونقش رهبری که همان ولایت فقیه در غیاب امام معصوم (ع)است نقشی سازنده وتاثیر گذاراست که می تواند جامعه اسلامی رابرای تحقق تمدن اسلامی آماده کند .مستکبرین جهان نیز براین امر کاملا واقف هستند از این روسعی در تضعیف جایگاه ولایت فقیه درمیان مسلمانان ودر جامعه ما دارند.امام خمینی (ره)فرمودند :«پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد ».

ج:فرهنگ مهاجم غربی (تهاجم فرهنگی ):یکی دیگر از چالش های مهم پیش روی انقلاب اسلامی که اتفاقا در رسیدن به تمدن نون اسلامی نیز چالش ساز بوده است ،ترویج فرهنگ مهاجم غربی است که باتکیه بر ابزارها وامکانات فوق پیشرفته در بسیاری از اوقات موفق به سیطره این فرهنگ بر جامعه اسلامی شده است .اگر مردم یک جامعه پذیرای اندیشه هاوارزش های فرهنگ جامعه های دیگر به خصوص غرب گرا باشند ،بی گمان در برابر نفوذ سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی نیز توانایی مقابله وایستادگی ندارند .

در عصر جهانی شدن استعمار فرانو،ایجادبحران هویت فرهنگی واز میان بردن فرهنگ اصیل اسلامی یکی ازچالش های مهم برسر راه تحقق  تمدن اسلامی است .برای ایجاد دولت اسلامی ونهایت تمدن اسلامی باید مراقب نفوذ فرهنگی باشیم .بنابراین تذکراین نکته ضروری است که نفوذ ونشر اندیشه های بیگانه در اندیشه های اسلامی خطری است که انقلاب ما راتهدید می کند .انقلاب ،زمانی به تمدن اسلامی دست پیدا خواهد کرد که اندیشه ها ومکاتب خود راکه همان اسلام خالص است رابه دنیا معرفی کند (بیانات مقام معظم رهبری در باره تمدن نوین اسلامی).

باید متوجه این مسئله بود که چالش های فرهنگی ویژگی های خاص خود رادارند مثلا دراز مدت بودن ،بنیادی وریشه ای بودن و سومین ویژگی خاص آن ظاهر موجه وقانونی داشتن است .در اجرای برنامه تهاجم فرهنگی دشمن هم از اقدامات مستقیم وهم غیر مستقیم استفاده می کند مانند:تربیت نیروی انسانی بااندیشه های منطبق با تفکرات غربی ویااینکه محدود کردن فعالیت های جمهوری اسلامی در جهان .

2-چالش های منطقه ای :در ژانویه سال 2003 دیک چنی معاون رئیس جمهور وقت آمریکا در اجلاس ساز مان جهانی اقتصاد که در شهر داووس سوئیس برگزارشد استراتژی «پیشرو برای آزادی »رامطرح کرد . دراین طرح دولت امریکا متعهد به حمایت از کسانی شد که در راه اصلاحات خاور میانه بزرگ فعالیت کنند درنهایت این طرح در دهم ژانویه 2004 در نشست گروه هشت در (سی ایسلند )به تصویب رسید .

آمریکا برای دستیابی به اهداف خود طرح رادر سه سطح دنبال می کرد:

1-ملت سازی :تعغیر بافت جمعیتی والگوی فرهنگی

2-کشور سازی :تعغیر در جغرافیای منطقه

3-دولت سازی :در چار چوب منطق قدرت در راستای رسالت تعغیر حکومت ها.(ایوب پور قیوم ص 54 ،92)

این دولت سازی ها باتهاجم به افغانستان وبعد از آن به عراق وساقط کردن طالبان وصدام آغاز شد .آنها می خواستند باسر نگون کردن دولت های منفور در قدم اول اعتماد توده مردم راجلب کنند تابتوانند دولت هایی راجایگزین کنند که هراه بامقاصد آنها باشند .از طرف دیگر این کشور ها در همسایگی ایران بودند پس اهرم فشاری هم از دیگاه آنان برایران می شد .اما نه سقوط طالبان ونه سقوط صدام برای آنها سودی جز خسارت های میلیارد دلاری نداشت وبرای مردم این کشور ها جز فقر وکشتار روز افزون .از طرف دیگر این تحرکات همراه شده بود باآغاز موج بیداری اسلامی در مصر ویمن وکشر های شمال آفریقا .در کشور هایی مثل لبنان هم شاهد پیروزی حزب الله لبنان در انتخابات پارلمانی این کشور وهمچنین پیروزی های حماس در فلسطین .همه این عوامل باعث انزجار کشور های منطقه از سیاست های استعمار طلبانه آمریکا شده بود واز طرف دیگر سطح کیفی روابط دوستانه آنها با ایران ارتقایافته بود (همان ص 55 )به تعبیر مقام معظم رهبری :«جهان در سرپیچ تاریخی بزرگی قرار دارد .این پیچ تاریخی می تواند بازگشت به سمت تمدن نوین جهانی اسلام در افق روشن ان ،زمینه سازی برای جامعه جهانی موعود اخر الزمان (عج)باشد .

با نگاهی به تحولات پیش امده در منطقه و تاکیدات مکرر رهبری بر بیداری اسلامی که همگی ماهیت اسلامی و انقلابی دارند ،می توان  به این نتیجه رسید که خاور میانه اسلامی مقدمه تشکیل تمدن اسلامی است .باید به این نکته اشاره کرد این تحولات به نوعی تحت تاثیر انقلاب اسلامی به وجود آمده است .

انقلابی که هدف اصلی آمریکا برای ایجاد تنش درمنطفه وبوجود آوردن دولت همراه در کشور های همسایه ،سرنگونی آن است .چالشی که سالهاست از سوی مستکبرین جهان در شکل های مختلف مثل به راه انداختن جنگ های نیابتی و همچنین ایجاد شکاف برای حذف تعاملات کشور ایران باعربستان دیگر کشر های حوزه خلیج فارس  ظهور وبروز  می کند .

یکی دیگر از چالش های منطقه ای که به عنوان نظریه برخورد تمدن هامشهور شد این است که :تحولاتی که در اواخر دهه 1980تااوایل 1990در سراسر جهان اتفاق افتاد باعث شد که دموکراسی در بسیاری از کشور های خاورمیانه ترویج پیدا کند دموکراسی مبلغ آن حکومت های غربی ،سرمایه داران وشرکت های بین اللملی وهمچنین متخصصین امر توسعه بودند بااین شعار که :تنها راه پیشرفت ،دموکراسی است .

البته این دموکراسی که این کشور ها از آن دائم حرف می زدند فبرنامه ای بود که فقط نام دموکراسی رایدک می کشید اما در عمل همان استعمارجدیدی بود که در لایه های مخملی دموکراسی پنهان شده بود در اصل هدف اصلی این برنامه رامی توان درنظریه هانتینگتون متوجه شد .از نظریه هانتینگتون به نظریه برخورد تمدنها تعبیر می شود .اومی گوید:«نزاع آینده بشری بر پایه برخورد تمدنهاست ،تمدن هایی که برسیاست جهانی مسلط خواهد شد .از نظر او هویت تمدن مهم تر از سایر هویت هاست و از آنجا که مذهب مهم ترین بخش سازنده هویت جدید است ،خط اصلی این نزاعهای تمدنی بین تمدن غرب واسلام است .اوتمدن اسلام رامتجاوز می خواند .ومرزهای اسلام راخونین که مکررا علیه صربها ویهودیان  هندوها وبودائیان خشونت کرد هاست .»هانتینگون در سال 1984 نظریات خود رادر قالب مقاله ای مطرح کرد :«اسلام از دموکراسی مهمانوازی نکرده است وبه نظر می رسد دور نمای آن برای توسعه دموکراسی تاریک است . احیاگری اسلامی به ویژه ظهور بنیادگرای شیعی احتمالا توسعه نظام دموکراتیک رادرکشورهای اسلامی بیشترکاهش داده است ».1984)،p208-216 ).در واقعه تصیری که هانتینگتون از خاور میانه دارد تصویری است که در ان ویژگی های اساسی اسلام رااز دیدگاه خود نه براساس واقعیت بیان کرده است .از نظر اوتمدن اسلامی عاملی است برای تحجر وعقب ماندگی کشور های مسلمان باوجود تمدن اسلامی در خاور میانه جایی برای دموکراسی نیست .«فرهنگ مذهبی و منطقه ای به جای اینکه دموکراسی راتقویت کند آنرا تحت تاثیر گرایش های غیر دموکراتیک قرار داده است .(1994p.33)

باتوجه به مطالبی که گفته شد،می توان دریافت علت این که انقلاب اسلامی به عنوان پرچمدار دین اسلام ومذهب شیعه

سال هاست که از سوی جوامع غربی به عدم دموکراسی وآزادی بیان محکوم می شود .آزادی ودموکراسی که از دید آنها یعنی پذیرفتن وتحمیل شدن تمدن غربی به جای تمدن اصیل اسلامی .به نظر می رسد آنها به این نتیجه رسیده اند در برخورد تمدن ها این تمدن اسلامی است که پیروز است .برای همین تمام توان خودرا به کار بسته اند تامانع از تحقق این امر شوند.روی آوردن به نظریه هایی که بی پایه واساس است وبر گرفته از افکار متعصب ضد اسلامی نظریه پردازانشان ماهیتی دیگر ندارد .درمقابل اسلام قرن هاست که بی رقیب برنامه ای مدون ونظام مند برای تعالی وکمال بشریت دارد.از این رو تنها راه مقابله بااسلام وجلوگیری ارتحقق تمدن اسلامی رامخدوش کردن چهره اسلام ومسلمانان می دانند .برای همین سال هاست در برنامه های تبلیغی شان مسئله اسلام هراسی وبه تبع آن ایران هراسی رادارند.

3-چالش های بین المللی :

الف-تحریم :ایران کشوری است که به دلیل حرکت خلاف جهت امریکا وایادیش همواره مورد تحریم از سوی آمریکا واقع شده است این تحریم ها از سال 1358 باپیوستن کشورهایی چون انگلیس ،کانادا،فرانسه ،ژاپن وآلمان به صورت گسترده اغاز شده است وتاکنون نیز ادامه دارد.(النصری ،ص 312 ،1389)ایران تنها کشوری نبوده است که قربانی تحریم های ظالمانه این کشور ها قرار گرفته است از جمله بحران های سال های 1929و1930 میلیاردها دلار خسارت برپیکره اقتصادی بسیاری از کشورها وارد کرد.اما نکته قابل توجه این است که ایران به دلیل نداشتن ارتباط تنگا تنگ بادنیا تا حددی می تواند از این آسیب ها بکاهد 0(عیوضی ،هراتی ،ص94،1390).

تحریم های اعمال شده در قالب های مختلف (نظامی واقتصادی)در سال های اخیر به طور ظالمانه ای افزایش یافته است .حتی شخصیت های حقیقی وحقوقی ونهادهای دولتی وخصوصی نیز از این امر بی بهره نبوده اند.

ب-چالش جنگ نرم (جنگ رسانه ها ):جنگ نرم عبارت است از تلاش عمده وبرنامه ریزی شده یک دولت به منظور ایجاد یا بهره گیری از نارضایتی های داخلی وچالش های اجتماعی کشور حریف، برای دست یابی به اهداف ومنافع مورد رقابت .(گروه مطالعات جنگ نرم صص 16،17 ش 3،4: 1384)در جنگ روانی وتبلیغاتی از سوی دشمن ،بهره گیری از ابزار های پیشرفته وقدر تمند سعی می کنند در افکار عمومی تاثیر گذار باشند ورفتارملتها رابراساس خواسته وتمایلات خود شکل بدهند.جنگ نرم در ایران بعد از جنگ تحمیلی شروع شد.و هنوز هم درموضوعات مختلف ادامه دارداز جمله :متهم ساختن ایران به استفاده از سلاح های شیمیا یی واتمی ،اتهام نقض حقوق بشر در ایران (حسن جوادی نیا ،سعید باقرپور ص62)

بنابراین یکی از پدید هایی که در هنگام جنگ نرم رخ می دهد بمباران استراتژیک است که برروی افکار واعتقادات جامعه تاثیر می گذارد که نتیجه اش می شود تضعیف روحیه واراده مردم جامعه .(ضیایی پور 1386ص12).

نويسنده : گودرزيانفر

نقاط قوت انقلاب اسلامی دررسیدن به تحقق تمدن نوین اسلامی

نقاط قوت انقلاب اسلامی دررسیدن به تحقق تمدن نوین اسلامی

الف- رهبری مقتدر و شایسته:

یکی از ویژگی‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی وجود رهبری شایسته، واقع‌بین و تیزبین در دوره‌ی انقلاب اسلامی است.

دوره‌ای که در آن رهبری جامعه به عهده آن مرد وارسته از دنیا و سالک الی الله بود و دوره دیگری هم پس از عروج آن رهبر کبیر است، که رهبری آن را شاگرد و رهرو به‌حق خمینی (رحمه‌الله علیه) یعنی آیت‌الله خامنه‌ای «مدظله‌العالی» عهده‌دار است.

خصلت تیزبینی و دقت نظر و واقع‌بینی در بین این دو شخصیت تاریخی واقعاً کم‌نظیر و یا شاید بی‌نظیر است. چراکه هرکدام از این بزرگواران با اشراف دقیق به مسائل مختلف کشور به‌درستی و به‌موقع نکات و تذکرات لازم را بیان کرده‌اند. (وبلاگ خبری و تحلیلی تنور)

ب- بنیه قوی کشور

- اسلامیت  و جمهوریت: هر انقلابی نظام سیاسی و اجتماعی خود را می‌سازد و هر نظامی که از یک انقلاب الهام گرفته باشد به گونه‌ای شکل می‌گیردکه بتواند به شعارها و وعده‌های انقلاب خود عمل نماید. یکی از شعارهای محوری انقلاب اسلامی ایران «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود. جمهوریت و اسلامیت دو بخش جدایی‌ناپذیر نظام اسلامی ایران است.

در جمهوری اسلامی جمهوری ناظر به شکل حکومت و قید اسلامی مربوط به محتوای آن است، زیرا مسلمان در هیچ شرایطی از احکام دین نمی‌گذرد و حقیقت را فدای مصلحت نمی‌کند. ترکیب جمهوری اسلامی به این معنا می‌شود که در این جمهوری، نمایندگان مجلس در مشاوره و قانون‌گذاری آزاد نیستند و محدود به محتوای جمهوری یعنی اسلام می‌شوند و نمی‌توانند بر خلاف اصول اسلامی تصمیم بگیرند. درواقع جمهوری اسلامی یعنی حکومتی که شکل آن، انتخاب رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس از سوی عامه مردم برای مدت موقت است و محتوای آن هم اسلامی است. (بی‌نا، 1393)

- توانایی نظام در غلبه بر تهدیدها و چالش‌ها: از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) غلبه بر تهدیدها و چالش‌ها از نقاط قوت انقلاب اسلامی می‌باشد. ایشان دراین‌باره می‌فرمایند:

«این خیلی چیز مهمی است، ما در طول این چند سال تهدیدهای فراوانی داشتیم، تهدید سیاسی، تهدید امنیتی، تهدیدی نظامی، تهدید اقتصادی، لازمه این تهدیدها این بوده که نظام ضربه بخورد. البته آن‌ها می‌خواستند نظام را ساقط کنند، حالا این دور از دسترسشان بود. لااقل نظام را عقب نگه‌دارند، کشور را عقب نگه‌دارند نظام بر همه‌ی این تهدیدها غلبه پیدا کرده است». (امام خامنه‌ای, 1390 )[1]

«این خیلی مهم است؛ ما یک ملتی نبودیم که سرمان را پایین بیندازیم، راهمان را برویم، کسی به ما کاری نداشته باشد، نه از روز اول قدرت‌های مجهز جهانی، مسلطین جهانی با ما کار داشتند، بنای بر اذیت گذاشتند، بنای بر مانع‌تراشی گذاشتند، علیه ما جنگ تحمیل کردند، صدام را به جان ما انداختند، هشت سال ما را گرفتار کردند، تروریست آوردند، تحریم کردند، ما تا امروز بر همه‌ی این چالش‌ها غلبه پیداکرده‌ایم. یعنی هیچ‌کدام از این چالش‌ها نتوانسته است ملت ما و انقلاب ما را پشیمان کند، به زانو دربیاورد، ما بحمدالله همان را با قامت استوار ادامه داده‌ایم. این مهم‌ترین نقطه قوت ماست». (امام خامنه‌ای,1390)[2]

- اعتماد میان مردم و نظام: «کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که اعتمادی را که مردم ایران نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارند، نسبت به نظام حکومتی خود داشته باشند. دلیل این اعتماد هم همین پدیده‌های روشنی است که جلوی چشم همه است»(امام خامنه‌ای -1390)[3]

- اعتبار بین‌المللی: «امروز وضع ملت ما از لحاظ بین‌المللی بسیار خوب است. امروز جمهوری اسلامی در فضای سیاست بین‌المللی به‌عنوان یک کشور محترم، اثرگذار، معتبر و متنفذ در دنیا شناخته شده است. این عزت بین‌المللی را که ناشی از عوامل خاص خودش است حضور مردم، ایستادگی مردنم، شعارهای واضح انقلاب در دست و زبان مردم و مسئولین –فلان حرکت یک دولتی در یک‌گوشه‌ی دنیا که حالا یک دهن‌کجی‌ای می‌کند، یک‌حرفی می‌زند-نمی‌تواند خدشه‌دار کند.» (امام خامنه‌ای -1390)[4]

- امنیت: رهبر معظم انقلاب اسلامی امنیت را از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران دانسته و به تأمین و حفظ امنیت کشور از طریق پیشرفت تأکید می‌کنند. رهبر انقلاب همچنین امنیت را نعمت بزرگ از دیدگاه دین، زیرساخت همه پیشرفت‌ها و مقدمه تحول و بروز استعدادها، عامل آرامش و سکینه روحی مردم و عامل تحقق آرزوهای بزرگ و آرمان‌های درخشان می‌دانند و نبود امنیت را ازجمله نقطه‌های آسیب برای هر کشور و بزرگ‌ترین بلای بشر برمی‌شمارند. (خبرگزاری صداوسیما-1397)

- قدرت نرم:  قدرت نرم یکی از مؤلفه‌های مهم و تأثیرگذار در سیاست خارجی کشورها به شمار می‌آید. انقلاب اسلامی ایران را می‌توان تجلی تحقق قدرت نرم به معنای توانایی نفوذ در میان دیگر ملت‌ها، بدون تهدید و یا پرداخت هزینه محسوس به شمار آورد. جمهوری اسلامی به‌عنوان یک واحد سیاسی دارای هویتی خاص است. این هویت دارای چند بعد ایرانی، اسلامی، انقلابی و جهان‌سومی است؛ که تعیین‌کننده رفتار آن در سیاست بین‌الملل هستند.

«ایران با تکیه بر قدرت نرم‌افزاری به‌ویژه ارزش‌هایی چون ایثار، شهادت‌طلبی، معنویت‌گرایی، عدالت‌باوری، استقلال‌طلبی، مبارزه با صهیونیسم و ضدیت با سیاست‌های امپریالیستی غرب به‌ویژه آمریکا، توانسته به احیای خودباوری دینی و بیداری اسلامی در عرصه منطقه‌ای و تأثیرگذاری بر مناسبت‌های جهانی بپردازد و اقتدار نرم‌افزاری خود را عرصه بین‌المللی به منصه ظهور رساند». (رهبر,1394,ج14,ص 91)

«هدف از عملیات روانی دشمن، تضعیف روحیه‌ی ملت ایران و نشانه‌ای از استیصال دولتمردان آمریکایی است، تهدید و ترساندن شیوه‌ی قدیمی و همیشگی سلطه‌گران برای تضعیف اراده و عزم ملت‌های و چپاول منابع کشورها بوده است».(امام خامنه‌ای ,1385)[5]

«فشارهای آن‌ها نتوانسته است ملت ایران را تضعیف کند یا به عقب‌نشینی وادار کند؛ نه تحریم اقتصادی‌شان، نه تهدید نظامی‌شان، نه فشار سیاسی‌شان، نه جنگ روانی‌شان، امروز ما از پانزده سال قبل، از بیست سال قبل، از بیست‌وهفت سال قبل، بسیار قوی‌تر هستیم؛ این نشان‌دهنده این است که دشمن در دشمنی با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ناکام مانده است؛ اما این دشمنی هست.» (امام خامنه‌ای /1386)[6]

- وحدت شیعه و سنی: یکی از ابزارهای دشمنان، ایجاد تفرقه است بین شیعه و سنی، و قصد دارد با تفرقه میان ملت‌ها و ایجاد آشوب در بین ملت‌های یک منطقه، این آشوب را به دوست‌ها بکشاند و به این وسیله به اهداف خود دست پیدا کند.

«امروز بحمدالله ملت ایران این بصیرت، این آگاهی، این معرفت والا را یافته است که بداند مصلحت آینده‌ی کشورش بستگی دارد به اتحاد اسلامی، با ملت‌های مسلمان و با کشورهای دیگر. البته تلاش می‌کنند کسانی، کوشش می‌کنند، سعی می‌کنند. اخلال ایجاد کنند. بدبینی ایجاد کنند، وسوسه بکنند لکن ملت بحمدالله این را ملت ما امروز فهمیده است. این فریاد امام بزرگوار ما –از قبل از پیروزی انقلاب، بعد هم از آغاز تشکیل نظام اسلامی به مسئله‌ی وحدت –کار خود را کرد، مردم ما آگاه شدند؛ این وظیفه همه است. امروز باید همه مسلمانان در اقصی نقاط عالم، به امت اسلامی بیندیشند، به وحدت اسلامی بیندیشند؛ اگر ما به امت اسلامی فکر کردیم، منافع کشورهایمان هم تأمین خواهد شد. مصلحت دشمن این است که ما را از هم جدا کند، از کشورهای دیگری یارگیری کند، مصلحت دشمن در این است، ما نباید بگذاریم» (امام خامنه‌ای,1393)[7]

با پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت امت اسلامی بیش‌ازپیش شد و برادری و اتحاد بین مسلمانان به‌ویژه شیعیان و اهل تسنن رواج یافت. (کشمیری, 1397)

ج: علم و فناوری

- پیشرفت علمی: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های امید، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز بوده است که غربی‌ها را به‌شدت نگران کرده و تشدید فشارها، کارشکنی‌ها و تحریم‌ها را با بهانه‌هایی ازجمله موضوع هسته‌ای و رشد موشکی موجب شده است.

ارتقای سطح علمی جامعه، افزایش نرخ باسوادی، رشد مراکز علمی مدارس و دانشگاه‌ها و رشد تعداد دانشجویان در رشته‌های مختلف علمی، رتبه برتر ایران در تعداد مقالات و ارجاعات علمی و ثبت اختراعات و برتری در فناوری نانو، هسته‌ای، فضایی و سلول‌های بنیادی ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. (وضعیت فعلی ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی ,خبرگزاری حوزه)

- پیشرفت در سخت‌ترین شرایط تحریم: ایران علی‌رغم تحریم به کشورهای تأثیرگذار و دارای قدرت در منطقه تبدیل‌شده، و با تکیه بر سیاست «خودکفایی»، «تولید» و «نوآوری» به‌جای سیاست وارداتی و وابستگی اقتصادی به خارج  به پیشرفت‌های کیفی زیادی در عرصه‌های مختلف دست یافته و این کشور را در رده کشورهای پیشرفته جهان قرار داده است. (سایت شفقنا-1390)

تدوينگر : سلگي

نقاط ضعف انقلاب اسلامی دررسیدن به تحقق تمدن نوین اسلامی

نقاط ضعف انقلاب اسلامی دررسیدن به تحقق تمدن نوین اسلامی  

مواردی که به‌هیچ‌وجه شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی نیستند و به‌عبارت‌دیگر نقاط ضعف و ضربه‌پذیرنظام هستند و لازم است در یک محدوده‌ی زمانی قابل‌قبول برطرف شوند. (امیدوار, 1397)

الف- ضعف ساختاری

- مکمل نبودن دولتها: متأسفانه دولت‌ها مکمل هم نیستند و دولت بعدی کار دولت قبلی را ادامه نمی‌دهد. هر دولتی ساز خود را می‌زند و لذا کارها هم‌افزایی ندارد و پیشرفت نمی‌کنیم؛ چون کار، دست مجری‌هاست نه متفکرین جامعه، به‌عبارت‌دیگر دولت‌ها صرفاً مجری نیستند بلکه مجری تفکرات خود هستند درحالی‌که دولت‌ها باید مجری تفکرات متخصصان جامعه باشند. (و چون نیستند همیشه از برنامه‌ها عقب هستند). به  بیان دیگر تصمیم سازان هر بخشی باید نخبگان آن بخش (اقتصادی، یا سیاسی و …) باشند تا پایگاه تصمیم سازی ثابت باشد و رئیس‌جمهور و وزرا عامل آن‌ها باشند. اگر تصمیمات و تصمیم سازان ثابت باشند و تا زمانی که هر تصمیمی امتحان خود را پس نداده مسیرش را تغییر ندهد، ضعف و قوت الگوها و مدل‌های اقتصادی و سیاسی و … معلوم می‌شود و مملکت عرصه آزمون‌وخطای سیاسیون نمی‌شود. (امیدوار, 1397)

- بی مبالاتی نسبت بیت‌المال و حفظ: دست‌اندازی به بیت‌المال تنها اختلاس و حقوق نجومی نیست، بلکه فرصت‌سوزی‌هایی که توسط برخی از مسئولین در کشور شده و برای آیندگان مشکلاتی ایجاد کرده را شامل می‌شود. گاهی مسئولین مستقیم بیت‌المال را هدر داده‌اند و اسراف کرده‌اند و برای خود و فرزندانشان برداشت کرده‌اند یا در این راه استفاده کرده‌اند. آنچه مهم است ندانم‌کاری مسئولین در از بین رفتن بیت‌المال و فرصت‌هاست. منظور از بیت‌المال تنها پول و امکانات نیست، فرصت‌سازی‌هایی که از یک نظام، کشور و مردم می‌شود به مراتب هم اهمیت بیشتری دارد و هم از بین رفتن امکانات جامعه و مردم رابه دنبال دارد. (کاملان, 1398)

- غفلت از اهداف: هرجایی که ما کم آوردیم، عقب ماندیم، شکست خوردیم، به خاطر غفلت از هدف‌های انقلاب اسلامی و هدف‌های اسلامی بوده است. کسانی سرکار بیایند که مصداق «ان الذین قالو ربنا الله ثم استقاموا» باشند؛ اهل استقامت، اهل ایستادگی باشند، زرهی پولادین از یاد خدا و از توکل بر تن خودشان بپوشند و وارد میدان شوند (مقام معظم رهبری,1392)[1]

 - رخنه فرصت‌طلبان و ریزش‌ها: یکی دیگر از آفت‌ها و نقاط ضعف سیاسی درونی نظام جمهوری اسلامی، رخنه گروهی فرصت‌طلب در ارکان آن است. ازآنجاکه فرصت‌طلبان اعتقادی به آرمان‌های انقلاب ندارند، زمینه را برای انحراف و دگرگونی ماهیت انقلاب فراهم می‌کنند. انقلاب اسلامی در مراحل مختلف با طیف‌های گوناگون از این افراد، مواجه گردیده و در هر مقطع فراخور شرایط و مقتضیات حاکم، نسبت به اصلاح و تصفیه آن‌ها اقدام کرده است.

فرصت‌طلبان دارای دو گرایش متفاوت از هم هستند. گروه نخست، کسانی هستند که ایده‌ایی جز جاه‌طلبی، ثروت‌اندوزی و شهرت‌طلبی ندارند. این دسته بنا بر شرایط پیش‌آمده با هر ایده‌ایی همراهی کرده تا از این طریق به خواسته‌های خود دست یابند.

با این رویکرد ریزش برخی از انقلابیون سست‌عنصر از صف انقلاب و پیوستن آن‌ها به جرگه مخالفان نظام برای جلب نظر قطب‌های قدرت معنا پیدا می‌کند.

گروه دوم نیز به انقلاب، مبانی و اهداف آن اعتقادی ندارند اما درصدد شکست دادن انقلاب از طرق مختلف هستند. ازآنجاکه این افراد قدرت مقابله با جریان انقلاب را ندارند، با تغییر ظاهر و نفوذ در داخل حاکمیت، در فرصت مناسب ضربه خود را از درون وارد می‌کنند. این گروه به‌صورت اپوزیسیون نامرئی در بدنه حاکمیت از طریق کارشکنی‌ها و تهدیدات درونی زمینه را برای هجمه خارجی فراهم می‌کنند. (پژوهش‌های انقلاب اسلامی، ش4، 1392)

ب- دنیا طلبی:

- رواج اسراف، مصرف‌زدگی و تجمل‌گرایی در جامعه: «اولین ضعف ما گرایش به دنیاطلبی بود که گریبان بعضی از ماها را گرفت. بعضی از ما مسئولین دچار دنیاطلبی شدیم، دچار مادی‌گرایی شدیم؛ برای ما ثروت، تجمل، آرایش، تشریفات و اشرافی‌گری یواش‌یواش از قبح افتاد. وقتی ما این‌جور شدیم، این سرریز می‌شود به مردم. میل به اشرافی‌گری، میل به تجمل، میل به جمع ثروت و استفاده از ثروت به شکل نامشروع و نامطلوب به‌طور طبیعی در خیلی از انسان‌ها هست. وقتی ما خودمان را رها کردیم، ول کردیم، دچار شدیم، این سرریز می‌شود به مردم، در مردم هم این مسئله پیدا می‌شود.

ما امروز متأسفانه دچار اسراف و مصرف‌زدگی هستیم. من بارها این را عرض کرده، بازهم عرض می‌کنم، این خطر است در راه ما. مصرف‌زدگی را باید کم کنیم، حرص به متاع و کالای دنیا را باید کم کنیم. تا یک شایعه‌ای درست می‌شود که فلان چیز کم است،

مردم هجوم می‌آورند برای اینکه بیشتر آن را جمع کنند، که مبادا دچار کمبود آن شوند، درحالی‌که آن شیء ممکن است جز ء چیزهای لازم زندگی هم نباشد. خب اگر آن جنس را کم هم نیست، همین هجوم مردم آن را کم می‌کند. ما به این مسئله توجه نمی‌کنیم. این یکی از ضعف‌های ماست؛ ما این ضعف را باید برطرف کنیم. (امام خامنه‌ای -1390)[2]

ـ ترجیح منافع حزبی بر منافع ملی: احزاب و تشکل‌های سیاسی برای دستیابی به قدرت اعمال و حفظ آن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. مطابق قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران، فعالان سیاسی اعم از شخصیت‌ها و تشکل‌ها، ملزم به رعایت مصالح اسلامی و منافع ملی می‌باشند (اصل بیست و ششم) اما دامن زدن به جناح‌گرایی نامعقول و نگرش سیاسی به پدیده‌های اجتماعی و اقتصادی از سوی گروه‌های نوظهور و تجدیدنظرطلب سبب گردید تا برای بقای خود در عرصه قدرت و سیاست و حفظ منافع جناح سیاسی خود، منافع ملی را نادیده بگیرند. برخی از راهبردهای اطرافیان سیاسی که به مقدم کردن منافع حزبی بر منافع ملی و به چالش کشیدن نظام جمهوری اسلامی منجر شد عبارت‌اند از:

1-نافرمانی مدنی

2-طرح رفراندوم و همه‌پرسی

3-آرامش فعال

4-خروج از حاکمیت

5-حاکمیت دوگانه

6-جناحی عمل کردن در جریان برگزاری انتخابات، همانند بی‌توجهی به تائید صلاحیت‌ها از سوی هیئت اجرایی و وزارت کشور

7-تهدید به استعفای استانداران، معاونان وزرا و مسئولان برخی از سازمان‌های دولتی در آستانه برگزاری انتخابات مجلس هفتم.

8-واتیکانیزه کردن ولایت‌فقیه. (نشریه پیام هاجر، ش 306؛ پاسدار اسلام ش 247)

چنین راهبردهایی ازسوی یک جناح سیاسی افراطی راه یافته به درون حاکمیت که در بیشتر موارد در برابر موجودیت نظام سنگ‌اندازی می‌کرد، سبب دلگرمی و جسارت دشمنان و اپوزیسیون گردید. این امر واضح‌ترین دلیل بر ترجیح منافع حزبی و جناحی از سوی افراطیان سیاست زده بر منافع ملی است. (پژوهش‌های انقلاب اسلامی، ش4، 1394)

- عدم اعتقاد به عقلانیت دینی: یکی از مشکلات مسلمانان‌که در قرن بیست‌ویکم نمود بیشتری پیدا کرده، این است که آن‌ها به‌نوعی در فرهنگ مادی‌گرایانه غرب غرق‌شده‌اند و عقلانیت را به عقلانیت ابزاری تقلیل داده‌اند و جایگاهی برای عقلانیت دینی قائل نیستند. (هژبری,1394)

خلاصه اینکه انقلاب باید خودش را از انقلابیونی که نان انقلاب را می‌خورند اما مدیریت ندارند یا اصلاً از انقلاب بریده و ادای انقلابی‌ها را درمی‌آورند خلاص کند. و به انقلابیون مخلص و با لیاقت مدیریت، پروبال بدهد.

«اگر ان‌شاءالله به موارد فوق توجه بشود و در یک محدوده زمانی قابل‌قبول …» نه در پروسه زمانی که صبر ایوب می‌طلبد و عمر نوح عزم جدی را در برطرف کردن نقاط ضعف نظام جزم شود در این صورت ان‌شاءالله نظام اسلامی با قوت راه خود را ادامه خواهد داد و زمینه‌ساز ظهور خواهد بود. (امیدوار, 1397)



[1] بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم

 
1-بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه

تدوينگر : سلگي

جايگاه و نقش انقلاب اسلامي در سير تكوين تمدن نوين اسلامي

جایگاه و نقش انقلاب اسلامی در سیر تکوین تمدن نوین اسلامی

باید بررسی کرد که انقلاب اسلامی به‌عنوان داعیه‌دار احیای تمدن نوین اسلامی تا چه حد توانسته است در تحقق این فرآیند موفق باشد. و در راه برافراختن پرچم تمدن نوین اسلامی تا چه اندازه پیشرفت داشته و در این مسیر چه نقاط قوت و ضعفی را داشته است؟

راه برافراختن پرچم تمدن نوین اسلامی چیست؟

سؤالی که در اینجا ممکن است به ذهن بیاید این است که: انقلاب اسلامی به‌عنوان داعیه‌دار احیای تمدن اسلامی از چه راهی می تواند در برافراشتن این پرچم موفق باشد.

از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی):

«راهش تربیت نسلی است با یک خصوصیاتی که آن خصوصیات این‌هاست، یک نسلی باید به وجود بیاید، شجاع، باسواد، متدین، دارای ابتکار، پیشگام، خودباور، غیور –البته خوشبختانه، امروز در نسل جوان بسیاری از این خصوصیات را داریم اما این بایستی گسترش پیدا کند –چنین نسلی لازم داریم، بایستی ایمان داشته باشد، توان جسمی و فکری حرکت داشته باشد، هدف را در نظر بگیرد، چشم را به اهداف دور توجه بکند و به تعبیر امیرالمؤمنین (علیه‌الاسلام) (اَعِرِ اللهَ جُمجُمَتِک) (نهج‌البلاغه. خطبه 11)

زندگی خودش و وجودخودش را بگذارد درراه این هدف و با جدیت حرکت کند در یک کلمه یعنی موجود انقلابی، معنای انقلابی این است. بعضی‌ها از روی دشمنی، انقلابی را بد معنا می‌کنند. انقلابی را به معنای بی‌سواد، بی‌توجه، بی‌انضباط، (می‌دانند)؛ نخیر، اتفاقاً درست برعکس است. انقلابی یعنی دارای سواد، دارای انضباط، دارای تدین، دارای حرکت، دارای عقل، خردمند، ما یک چنین نسلی لازم داریم. این نسل، نسل جوان ما هستند، شماها موتور محرکید. اگر شما خوب کار کردید، این نسل جوان در همین جهتی که عرض کردم حرکت خواهد کرد. علت اینکه بنده به نخبگان اهمیت می‌دهم و وجود آن‌ها را قدر میدانم این‌هاست، نخبه ارزش دارد.» (مقام معظم رهبری,1395 )[1]

همچنان که اشاره شد مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز و اولین مرحله در تکوین و تشکیل تمدن نوین اسلامی می‌داند، بر همین اساس نقاط قوت و ضعف انقلاب اسلامی، همان نقاط قوت و ضعفی است که در سیر به سوی تمدن اسلامی با آن مواجه خواهیم بود. بنابراین با برشمردن نقاط ضعف و قوت انقلاب اسلامی که در چهار دهه گذشته شاهد بوده‌ایم می‌توان تصویری شفاف از نقاط قوت و ضعف در مسیر تمدن‌سازی را ارائه کرد.



 توينگر : سلگي

 

1 2